Pedagógusoknak

Kedves Pedagógusok!

Mi is történik a Bálint-csoportokban?
Egy pedagógus elmond egy történetet, ami éppen foglalkoztatja. Sokszor olyan történetet mesél, mely nyomasztja, sokszor eszébe jut, akár lefekvés előtt, akár, amikor végre otthon kilazíthatna. Ha meglátja a gyereket, vagy tudja, hogy órája lesz vele, összeszorul a gyomra.

Kinek nincs ilyen története, kinek nincs ilyen „gyereke”?

Mi történik a Bálint-csoportban ezután?
Az eset elmondását követően az esethozó figyel, hallgat.
 A csoport számtalan nézőpontot, réteget bont ki, egy színes, összetett kép áll össze a hallottakból. Az esethozó számára a történetnek, a gyerekkel való kapcsolatának eddig rejtett, nem tudatosuló aspektusai is feltárulnak.

Míg korábban legszívesebben kerülte volna a gyerekkel való találkozást, a csoportmunkát követően kíváncsivá válik rá.

Mi is történik a Bálint-csoport folyamatában?
Mivel az pedagógus és a gyerek kapcsolata során nem csak tanárként vagy óvónőként vagyunk jelen, hanem teljes személyiségünkkel is; mint minden kapcsolatunkban, itt is vannak olyan helyzetek, melyekben könnyebben boldogulunk, vannak olyanok, melyekben nehezebben. A gyerekekkel való kapcsolatunk tudattalanul emlékeztethet olyan személyes kapcsolatokra vagy korábbi tanítványainkra, ami nehéz érzésekkel, akár elakadásokkal is járt, jár. Ilyenkor a szokásosnál jobban bevonódunk, a hasonlóság miatt összekeveredik az, aki az adott gyerek és amit mi vetítünk a rá. Saját korábbi kapcsolati élményeink hatására kiesünk kompetens pedagógusi szerepünkből.
 A gyerekek ránk vetülhet egy családtagjával kapcsolatos esetlegesen nehéz érzését, sokszor igen csak megterhelve bennünket.
A Bálint-csoport segít abban, hogy a gyerekeket, az iskolai és otthoni környezetüket, a teljes kapcsolati rendszert lássuk, megértsük. Így visszakerülünk kompetens nevelői szerepünkbe.
 A Bálint-csoporton azt is megtapasztalhatjuk, hogy nehéz helyzetekbe nem csak mi kerülünk, abban mások is lehetnek, vannak.
 Persze vannak eleve nehéz, megterhelő esetek. Ilyenkor megtapasztalhatjuk, hogy a terhet megoszthatjuk a csoporttal. Ez az élmény nagy megkönnyebbüléssel jár.
A Bálint-csoportokban átélt „nem vagy egyedül” élmény áthatja és segíti mindennapi munkánkat.

A Bálint-csoportokban fontos, hogy szabad asszociáció zajlik. Nincs számonkérés, nincs „ezt kellene csinálni”; ezzel együtt nincs „rosszul csináltad”, de „ezt jól csináltad” sem. Eleinte talán hiányzik a vállveregetés, lassan azonban kialakul egy szemlélet, amiben mindig van valami, ami átsegít, örömöt ad.

Pedagógus Bálint-csoportok elérhetősége itt található, de lehetőség van a vegyes csoportokhoz is csatlakozni.